måndag 21 december 2009

Music when the lights go out

Jag har köpt EN julklapp. En åsna. Till en familj i Ghana, å mina föräldrars vägnar kan man säga. Funderar seriöst på att försöka göra så att minst 75% av alla julklappar jag köper
ett; ska vara i välgörande syfte
två; ska vara konsumtion utan ägande, Spotify premium till exempel
tre; ska vara begagnat, någons gamla bluesvinyl eller en snajdig t-shirt.

Hoppas det går vägen. Mobiltelefoner och nya hörlurar hör ju inte direkt till den här gruppen. Nåja, jag ska göra mitt bästa. Eftersom lillebror vet var jag bor kommer alla julklappar utom de som införskaffats till just honom rapporteras inom de närmsta två-tre dagarna. Stick iväg och köp en get nu, eller varför inte skolböcker?

Ett bevattningssystem hade varit coolt, men efter skräckinjagande läsning i studerande syfte om vattensystem kopplade till välgörenhetsorganisationer avstår jag från att bidra till den typen av aktiviteter. Under 70- och 80-talen bidrog bland andra Unicef och SIDA till finansieringen av grundvattenbrunnar i Bangladesh och näraliggande delar av Indien. Vattnet visade sig under 90-talet innehålla höga halter arsenik, många människor dricker fortfarande av det här vattnet eftersom alternativet är vatten med bakterier och parasiter. UNICEF menar att man inte testade vattnet på arsenik eftersom "det inte fanns några dokumenterade problem med arsenik i grundvattnet". Klart som fan det inte gjorde, man hade väl inte tagit upp något jävla grundvatten tidigare. Idioter.

Tänk själv nu och gör något bra. God Jul till vidare.

Inga kommentarer: